Tuesday, October 25, 2011

huh , nie yang nak marah nie !

entry ari nie : 



tujuan aku buat entry nie ade 2 sebab . sebabnyer aku mmg selalu kene marah n satu lg sebab adalah sebab aku nie pon ske marah orang . agagaga . alamak , seems that bkn aku je golongan yg ske marah !




huh ? baby pon ske marah rupenyer !


opppsss , kucing pon ske marah laa ! grrr !

jum kite ikuti kisah nabi kawal kemarahan ?

Abu Hurairah dan Said al-Magburi meriwayatkan : ''ada seorang lelaki memarahi Sayyidina Abu Bakar . ketika itu Rasulullah saw duduk di sebelahnya . Nabi diam sahaja . begitu juga Abu Bakar . selepas org itu selesai memaki hamun dengan mengeluarkan kata-kata kesat , Abu Bakar membalas makian itu tetapi Rasulullah bangun dan beredar dari situ . Abu Bakar hairan dan terus mengekori Rasulullah sambil berkata , "Ya Rasulullah , dia memaki hamun saya dan engkau pula diam. ketika saya menjawab makian hamun itu , tiba-tiba engkau bangun lalu pergi ." Rasulullah lantas menjawab , ''sesungguhnya malaikat mengembalikan semua makian itu kepadanya ketika engkau diam tetapi ketika engkau membalas makian itu , maka malaikat pergi dan syaitan pula masuk dan saya tidak suka duduk bersama syaitan ." Rasulullah kemudain bersabda lagi , "Allah akan memuliakan hamba-Nya ketika sedang dianiaya lalu memberikan kemaafan sambil mengharapkan keredhaan Allah ." Abu Said al-Khurdi pula berkata , Rasulullah pernah bersabda , "awaslah kamu daripada sifat marah kerana marah itu menyalakan api dalam hati anak adam . maka sesiapa yang berasakan sedemikian ketika berdiri , hendaklah dia duduk dan jika dia duduk , hendaklah dia berbaring ." Abu Hurairah al-Bahlili berkata bahawa Rasulullah pernah bersabda , "sesiapa yang pemarah tetapi dapat menahan marahnya dengan sabar , maka Allah akan mengisi hatinya dengan keredhaan pada hari khiamat ."

so , ingatlah kisah ini dulu sebelum korang ade perasaan nak marah atau nak memaki hamun orang !

selaen itu , kite perlulah 


ALWAYS !

p/s : kite kenelah selalu 






SENYUM !

so , xmo tension tension . k bai !



No comments:

Post a Comment